Logga in
Logga in

Din säkerhet vid järnvägen

Varje år dödas eller skadas människor allvarligt på järnvägsspåren. Även om trenden går åt rätt håll återstår mycket arbete för att nå nollvisionen – att ingen omkommer i trafiken.

Järnvägar är ett mycket säkert transportmedel. Att passagerare omkommer eller skadas är mycket ovanligt. Däremot sker allt för ofta olyckor i plankorsningar (järnvägsövergångar), vid högspänningsanläggningar eller när människor befinner på eller i närheten av spåren.

Att vistas i ett spårområde är förenat med många risker. Det är en miljö där även små misstag som en sekunds ouppmärksamhet eller ett ogenomtänkt beslut att gena kan få stora konsekvenser. Har du inte tillstånd att vara på spåren, vilket kräver både rätt utbildning och rätt utrustning, kan du i värsta fall omkomma, skadas svårt eller ”bara” orsaka omfattande förseningar i tågtrafiken.

De flesta incidenter med obehöriga i spårmiljöer sker runt våra storstäder där det också går flest tåg. Det gör att varje stopp snabbt får stora följdverkningar för både gods- och persontrafik som fastnar i tåg-köer. Varje dag stoppas eller sänks hastigheten för upp till 80 tåg på grund av någon inte förstått eller struntar i riskerna med att vara i eller intill järnvägsspåren.

Var rädd om dig– det är livsfarligt på spåren

En cyklist ska till att passera en plankorsning. Det är grusväg genom plankorsningen och åkrar runt den. En solig sommardag med klar himmel.

Säkerheten kring järnvägen bygger på att de varningssignaler och skyltar som visar var det är förbjudet och var det är tillåtet att passera järnvägen respekteras. Finns inga bommar ska man ta för vana att alltid stanna, titta och lyssna innan man korsar ett järnvägsspår. Tåg går tyst, fort och har lång bromssträcka. Ett tåg i 200 km/tim kör ungefär 200 meter på tre sekunder. Bromssträckan vid nödbromsning kan vara mer än en kilometer lång. En lokförare kan alltså varken tvärnita eller väja om något eller någon skulle råka vara i vägen på spåren. 

Även järnvägens kontaktledningar ovanför spåret är livsfarliga. Strömmen alltid är på i kontaktledningen, även när tågen står stilla. Det kan räcka att komma i närheten av en kontaktledning för att man ska få ström i sig vilket kan leda till svåra brännskador och dödsfall. 

Tänk på andra – de drabbas av dina beslut 

Varje år omkommer eller skadas människor för att de befunnit sig på järnvägsspår. Det kan till exempel handla om att man genar över spåret. Skyt som visar att det är förbjudet att beträda spåren.

De flesta förstår att spåren bara är till för tågen, men långt ifrån alla. Får Trafikverket information om att människor vistas otillåtet i våra spårområden stoppas antingen tågen eller så sänks hastigheten. Att gena över spår, gå mot en stoppsignal eller krypa under bommar får alltså direkta konsekvenser för tågtrafiken. Särskilt runt våra storstäder får varje stopp eller hastighetsnedsättning snabbt stora konsekvenser för punktligheten. Genare gör helt enkelt att tågen kommer fram senare! 

För lokförarna är obehöriga i spår ett allvarligt arbetsmiljöproblem. Precis som att ingen ska omkomma i olyckor ska heller ingen förare behöva uppleva att köra på en annan människa. En förare har alltså ingen möjlighet att få stopp på tåget i tid om någon plötsligt dyker upp i spåret framför ett kanske flera hundra ton tungt tåg som kommer i hög hastighet.

Åtgärder som minskar olycksrisken och räddar liv

Det är kväll i ett samhälle. Ett tåg kör genom en plankorsning. Man ser tre bilar som står på kö och väntar på att få passera.

För att göra det svårare för obehöriga att komma ut på spåren sätter Trafikverket upp två meter höga stängsel som är svåra att klippa sönder. Vi kompletterar också med kameror på utsatta sträckor för att kunna upptäcka om ett intrång ändå sker. Genom samverkan och kommunikation mellan tågtrafikledning, polis, räddningstjänst och stationspersonal kan vi också ingripa snabbare om det ändå sker. Den som blir påkommen kan få böter.

Ytterligare åtgärder vi genomför rör ökad säkerhet i plankorsningar, skydd vid plattformsändar och tydligare skyltning. Dessutom genomför vi i samarbete med branschen insatser för att skapa en säker arbetsmiljö för de som arbetar med att rusta upp, bygga ut och modernisera järnvägen.

Informationsmaterial

En modellbild av en plankorsning genom ett samhälle där ett tåg precis passerar.

Vill du informera och utbilda om de risker den som genar över spåren, smiter under nedfällda bommar eller klättrar på vagnar utsätter sig för? Obehöriga i spår är förutom att vara något som är olagligt och försenar många tåg i första hand en fråga om människoliv.

Trafikverket har tagit fram en lärarhandledning för dig som vill prata med elever om risker och hur olyckor kan förhindras. Höga staket, skärpt övervakning och fysiska hinder är ett sätt att höja säkerheten, men inte det enda. Information är ett minst lika viktigt verktyg och nya generationer behöver påminnas om de risker som finns vid järnvägsspåren.

Här kan du som lärare göra stor skillnad. Som lärare har du en naturlig relation till dina elever. Ni möts varje dag och vet bäst hur viktiga ämnen kan kommuniceras för att nå fram med budskap som kan göra skillnad. Tankar och reflektioner kan komma upp flera dagar efter att ni pratat om risker och erfarenheter. Då kan du finnas där för att lyssna och ge förklaringar.

Tryckta exemplar av lärarhandledningen kan beställas kostnadsfritt av skolor via Utbudet:

Ett annat material för skolor består av olika scenarion som målar upp situationer som skulle kunna vara tagna ur verkliga livet. Kopplat till varje scenario finns ett antal frågor; Vad gör att många utsätter sig för stora risker? Vad skulle kunna göras, och av vem?

Du är fri att använda materialet och skräddarsy upplägget efter hur din grupp eller sammanhang ser ut. Under rubriken "Järnkoll" i materialet finns kompletterade länkar och information om den svenska järnvägen.

Materialet lämpas sig bäst för skolklasser, idrottsföreningar och andra gemenskapssammanhang där åldern på deltagarna är 7–13 år.

Material om spårspring

Mer om säkerhet vid järnvägen

Att öka medvetenheten om järnvägens risker är en utmaning alla världens järnvägsföretag delar. Via UIC, Internationella järnvägsunionen, deltar Trafikverket i internationella samarbeten. ILCAD står för International Level Crossing Awareness Day (om plankorsningar) och TRESPAD för Trespass Awareness Day ( om spårspring). Se länkar nedan.

Via länk-listan hittar du också mer information om plankorsningar och el-säkerhet, samt om stängsling som ett exempel på vad vi gör för att öka säkerheten.

Information om faran vid och på järnvägsspåren

  • Det är både förbjudet och livsfarligt att vara på järnvägsspår.
  • Människor som springer över spåren är ett stort problem.
  • Cirka 100 personer dör varje år efter att ha vistats på spårområdet. Cirka 85 procent av dödsfallen är självmord.
  • Tågen är i dag både tystare och snabbare än vad många tror, och riskerna med att befinna sig på ett trafikerat spår är stora. En del tåg kör dessutom så tyst att de inte hörs.
  • Strömmen i ledningarna är livsfarlig och den är alltid påslagen.
  • Korsa järnvägen där du får – på särskilda övergångar.
  • Det är viktigt att se sig noga för när man korsar de här typerna av övergångar. När det finns nedfällda bommar och/eller röd signal, så betyder det alltid att ett tåg är på väg.
  • Varje dag stoppas eller sänks hastigheten för upp till 80 tåg på grund av obehöriga i eller intill järnvägsspåren. Det innebär att resenärer och gods blir försenade.